درباره شرکت بیمه پاسارگاد

  • تاریخچه

    تاریخچه شرکت
    شرکت بیمه پاسارگاد به منظور عرضه خدمات بیمه¬ های در زمینه بیمه¬ های زندگی و غیرزندگی (به طور مستقیم و قبولی اتکائی) و کسب سود متوازن و همسو با مصالح و منافع ملی توسط گروه مـالی پاسـارگاد تأسیس گردیده است. شرکــت در تـاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۱۸و تحــت شماره ۲۹۰۰۷۰ با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال که ۵۰ درصد آن پرداخت شده بود ، در اداره ثبت شرکت¬ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و پس از طی تشریفات لازم در تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۲۹پروانه فعالیت خـود را در کلیـه رشتــه¬ های بیمه¬ ای به شماره ۳۴۶۰۵ از بیمه مرکـزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود و در تـاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۰۱با صـدور نخسـتین بیمه نامه، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد .(کد اقتصادی ۴۱۱۱۱۱۶۵۱۹۴۸ ) شرکت در تاریخ ۱۳۸۶/۰۸/۰۵مجوز قبولی اتکایی از مؤسسات بیمه داخلی را طی شماره ۲۵۵۹۸ از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت و با صدور اولین گواهی قبولی در تاریخ ۱۳۸۶/۰۹/۱۸، فعالیت خود را در این بخش نیز آغاز نموده و این مجوز همه ساله تمدید شده است.
    شرکت با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریال که ۵۰ درصد آن معادل ۲۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده بود ، به ثبت رسید و طی سال های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ معادل ۵۰ درصد دیگر از ارزش اسمی سهام از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین گردیده و طی چند مرحله به مبلغ ۳,۴۰۲ میلیارد ریال افزایش یافته است.( میزان سرمایه ثبت شده و پرداخت شده ۲,۰۴۱,۲۰۰ میلیون ریال می باشد)
    انتخاب بیمه پاسارگاد به عنوان شرکت بیمه برتر به تشخیص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال-های ۱۳۸۶و ۱۳۸۸، کسب عنوان شرکت برتر از نظر رشد سریع در سال ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۲و ۱۳۹۳ به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی، کسب جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت از سوی انجمن مدیریت ایران ،اعطای تندیس انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران به پاسداشت تلاش بی شاعبه در جهت کسب رضایت مشتریان، دریافت تندیس کیفیت به پاس تعهد به کیفیت در ارائه خدمات شایسته ، کسب سطح یک توانگری مالی و کسب عنوان شفاف ترین ناشر فرابورسی با توجه به احراز بالاترین امتیاز در شاخص اطلاع رسانی در سال ۱۳۹۶ ، کسب رتبه ۶۱ از سوی سازمان مدیریت صنعتی برای عملکرد سال ۱۳۹۶ در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران نشان از وجود عوامل مؤثر و قابل اطمینان در رشد، توسعه و بالندگی مستمر شرکت دارد.
    شبکه گسترده فروش شرکت با بهره¬ گیری از کارشناسان و متخصصین کارآزموده صنعت بیمه در سراسر کشور در بیش از ۱۵ مدیریت منطقه، ۸۲ شعبه ۲۷۰۰ نمایندگی فعال و ۲۵۰۰۰ نماینده فروش بیمه عمر و تامین آتیه، آماده ارائه خدمات در قالب انواع بیمه¬ های اموال، اشخاص، مسئولیت و مهندسی به شما هموطن گرامی می¬ باشد.

  • اهداف

    اهداف
    • برنامه ریزی جامع به منظور دستیابی به ترکیب مناسب پرتفوی در بیمه های اشخاص، اموال و مسئولیت
    • برقراری روش های مناسب به منظور تسریع در امر پرداخت خسارت و ترویج روش های پیشگیری از وقوع خسارت به بیمه گذاران
    • گسترش بیمه های اتکایی (قبولی) و همچنین دریافت پوشش های بیمه اتکایی برای ریسک های بزرگ
    • توسعه و ترویج خدمات بیمه ای در سطح جامعه به منظور دستیابی به سهم مطلوب از بازار بیمه کشور
    • طراحی و عرضه محصولات بیمه ای جدید با توجه به نیازهای جامعه
    • برقراری روش های مناسب ارزیابی ریسک در جهت انتخاب مطلوب پرتفوی
    • سازماندهی و توسعه شبکه فروش به منظور ارائه خدمات مطلوب و گسترده در سراسر کشور
    • بهره برداری مناسب از ذخایر و اندوخته های شرکت با حضور فعال در بازار پول و سرمایه کشور بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمه‌گرى در ۳۰ خرداد ۱۳۵۰ در ۷۷ ماده به تصویب رسید و نحوه فعالیت و عملیات بیمه را در مورد شرکت‌هاى داخلى و خارجى ترسیم نمود . ماده (۱ ) این قانون اعلام کرده است که : به‌منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین به‌منظور اعمال نظارت بر این فعالیت، مؤسسه‌اى به نام بیمه مرکزى طبق مقررات این قانون با اهداف زیر تأسیس مى‌گردد.
    • انجام امور اتکایی اجباری برای مؤسسات بیمه ای
    • توسعه و تعمیم بیمه های بازرگانی
    • تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آیین نامه ها و مقررات
    • اعطای مجوز تأسیس شرکت ها و شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه ای به نمایندگی از دولت در بازار
    • قبولی و واگذاری بیمه های اتکایی با مؤسسات داخلی و خارجی
    بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با تکیه بر تجربه چندین ساله و دانش فنی کارشناسان و مدیران خود، رسالتی را که به موجب قانون برعهده این سازمان قرار گرفته است هرچه مطلوب‌تر به انجام رساند. اهم وظایف و اختیارات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق قانون مذکورعبارت است از: – تهیه آیین‌نامه‌ها و مقررات برای حسن اجرای امر بیمه – تهیه اطلاعات لازم از عملکرد‌مؤسسات بیمه فعال در بازار بیمه ایران – انجام بیمه‌های اتکایی اجباری – قبول یا واگذاری بیمه‌های اتکایی به مؤسسات بیمه داخلی یا خارجی – اداره صندوق تأمین خسارتهای بدنی و تنظیم آیین‌نامه آن – ارشاد، هدایت ونظارت برمؤسسات بیمه و حمایت از آن ها برای‌حفظ سلامت بازار بیمه – تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور بیمه اتکایی . ماده ۵- بیمه مرکزی ایران دارای وظایف و اختیارات زیر است: ۱- تهیه آیین نامه و مقرراتی که برای حسن اجرای امر بیمه درایران لازم باشد با توجه به مفاد این قانون ۲- تهیه اطلاعات لازم از فعالیتهای کلیه موسسات بیمه که در ایران کار می کنند ۳- انجام بیمه های اتکایی اجباری ۴- قبول بیمه های اتکایی اختیاری از موسسات داخلی یا خارجی ۵- واگذاری بیمه های اتکایی به موسسات داخلی یا خارجی در هر مورد که مقتضی باشد ۶- اداره صندوق تامین خسارتهای بدنی و تنظیم آیین نامه آن موضوع ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب دی ماه ۱۳۴۷(۱) ۷- ارشاد و هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت های مکارانه و ناسالم تبصره :بیمه مرکزی ایران ملزم به حفظ اسرار موسساتی است که به موجب این قانون حق نظارت بر آنها را دارا می باشد و به هیچ وجه نباید از اطلاعاتی که در جهت اجرای این قانون بدست می آورد جز در مواردی که قانون معین مینماید استفاده کند. ماده ۶- بیمه مرکزی ایران دارای ارکان زیر است: ۱- مجمع عمومی ۲- شورای عالی بیمه ۳- هیأت عامل ۴- بازرسان
  • اطلاعات مالی

    کلیات سیستم کنترل داخلی و حسابرسی داخلی
    شرکت بیمه پاسارگاد در اجرای ماده ۱۰ دستورالعمل کنترل های داخلی برای ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران و فرابورس ایران و با توجه به ضرورت و اهمیت استقرار سیستم کنترل های داخلی و به منظور کسب اطمینان از رعایت کلیه کنترل های داخلی و حسن اجرای مقررات و ضوابط در سطح شرکت اقدام به ایجاد واحد حسابرسی داخلی تحت نظر هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت نموده است . این واحد شامل دو اداره حسابرسی امور مالی و اداری و امور فنی می باشد و بطور مرتب کلیه عملیات مالی و اداری شرکت و واحدهای صدور و پرداخت خسارت را درچارچوب قوانین و مقررات تنظیم شده بررسی می نماید و نتیجه آن نیز به مدیرعامل محترم گزارش می شود.
    ________________________________________ گزارش معاملات غیر بیمه ای اعضای هیات مدیره و مدیرعامل با موسسه بیمه یا با شرکت هایی که بیش از ۲۰ درصد سرمایه آن به موسسه بیمه تعلق دارد: در این خصوص به استحضار می رساند مدیرعامل و اعضای محترم هیات مدیره با بیمه پاسارگاد یا با شرکت هایی که بیش از ۲۰ درصد سرمایه آن متعلق به بیمه پاسارگاد می باشد هیچگونه معاملات غیر بیمه ای ندارند.
    ________________________________________ خلاصه ای از نحوه مدیریت ریسک در موسسه بیمه مشتمل بر ساختار سازمانی واحد مدیریت ریسک و گزارش وضعیت ریسک های موسسه بیمه از قبیل ریسک های بیمه گری، اعتبار و نقدینگی و نحوه مدیریت هر یک از ریسک های مذکور:
    طبق ماده ۹ آیین نامه شماره ۹۳ مصوب شورای عالی بیمه ( آیین نامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه ) ، شرکت های بیمه موظف به ایجاد واحد مدیریت ریسک در ساختار سازمانی خود زیر نظر مدیرعامل می باشند . شرکت بیمه پاسارگاد نیز اصلاح ساختار سازمانی به منظور ایجاد واحد مذکور را در اجرای آیین نامه فوق در دستورکار خود قرار داده است . براساس ماده ۱ آیین نامه شماره ۶۹ مصوب شورای عالی بیمه “آیین نامه‌ نحوه‌ محاسبه ‌و نظارت‌ بر‌ توانگری‌ مالی ‌موسسات‌ بیمه”‌، ریسک های مترتب بر عملکرد شرکت های بیمه عبارتند از:
    • ریسک‌بیمه‌گری‌
    ریسک هایی که موسسه بیمه به دلیل صدور بیمه نامه و قبولی اتکائی با آن مواجه است.که عوامل مهم و تأثیرگذار در محاسبه این ریسک عبارتند از : حق بیمه سهم نگهداری، ذخایر حق بیمه سهم نگهداری، خسارت پرداختی سهم نگهداری و ذخایر خسارت معوق سهم نگهداری. شرکت بیمه پاسارگاد برای کاهش این ریسک همواره اقدامات و کنترل های زیر را انجام می دهد:
    ۱- فعالیت و حضور موثر در بخش بیمه های زندگی و غیر زندگی، با اتکاء به توان فنی شرکت و رعایت اصول بیمه گری در انتخاب ریسک؛
    ۲- انتقال بخشی از ریسک بیمه نامه های صادره از طریق واگذاری به بیمه گران اتکائی؛
    ۳- اجرای مبانی تعیین نرخ حق بیمه با رعایت اصول مدیریت ریسک؛
    ۴- نظارت مستمر در فرآیند برآورد و پرداخت خسارت و احتساب ذخیره خسارت معوق؛
    ۵- انجام محاسبات مربوط به ذخایر فنی با رعایت آیین نامه های مصوب بیمه مرکزی ج.ا.ا.
    • ریسک‌بازار‌ ریسک هایی که موسسه بیمه به دلیل نوسان قیمت در بازار با آن مواجه است. که در این ریسک ارزش پرتفوی سهام شرکت و ارزش کل املاک و مستغلات تاثیر گذار است.
    • ریسک ‌اعتبار‌
    ریسک هایی که موسسه بیمه به دلیل احتمال عدم انجام تعهدات مالی توسط طرف های معامله خود با آن مواجه است. در محاسبه این ریسک مطالبات شرکت عامل تاثیرگذار می باشد که شرکت بیمه پاسارگاد برای کاهش این ریسک به صورت مستمر وصول مطالبات خود را پیگیری می کند.
    • ریسک‌نقدینگی‌
    ریسک هایی که موسسه بیمه به دلیل عدم کفایت دارایی های جاری جهت ایفای تعهداتش با آن مواجه است. در شرایطی که شرکت نقدینگی کافی نداشته باشد قادر به پاسخگویی و پرداخت تعهدات خود نمی باشد و این امر در سودآوری شرکت های بیمه تأثیرگذار است .